Saturday, September 17, 2011

Ciri-ciri Blog Yang Super Extra Annoying


Tadi aku pergi blog walking kejap. Then terjumpa satu artikel di blog akak Hanani. Dalam entri akak Hanani ni, dia ada menyatakan beberapa ciri-ciri blog yang kurang disenangi oleh 'kaum-kaum' blogger. Okay, let's start.

1. Letak lagu yang ...
Okay, kita visit sesebuah blog itu untuk membaca post-post dia or tutorial or something yang menarik kan? Contoh kalau macam kita nak baca entri yang sedih yang memang kena feeling habis lah kan, boleh ke kita feeling kalau sambil kita baca tu sambil tu kita dengar lagu yang memang annoying giler! Okay, sebenarnya aku pun tak setuju sangatlah kalau letak lagu dalam blog ni annoying orang lain sebab kan kita boleh slowkan volume lagu tu. Tapi satu nasihat fadlin, "Janganlah letak lagu yang tak boleh di'pause'kan. Itu memang orang akan menyampah dengan blog itu." Jadi, letaklah lagu dari youtube ke or music dumper or Videokeman and pape jelah.

2. Saiz font/ Jenis font/ Paragraph
Kalau kita nak membaca, mestilah kena baca tulisan yang tak terlalu kecik dan terlalu besar kan? Jadi, adjust balik tulisan and font korang kalau korang rasa ianya agak annoying. Ini contoh font yang memang sumpah aku menyampah giler!

y3nNn4De! aKu ChoMm3y gIla BaP4k $ipP07 V4Vi lah!

Haa, aku memang menyampah betul kalau aku jumpa blog yang font dia macam kat atas tu. Korang semua boleh paham ke bila baca benda tu? Tak kan? Even dalam subjek BM pun, cikgu tak pernah mengajar untuk tulis camtu. Aku pernah tanya seseorang yang selalu buat font cam kat atas tu. Aku tanya "Kenapa suka sangat buat tulisan camtu?" Then dia jawab "Eh, kau ni lame betul lah, ini lah tulisan budak remaja zaman sekarang. Kalau tulis camtu kan ada nampak style sikit." Aku rasa panas jer time tu. Aku tak tahulah sape yang LAME sekarang ni, kau ke aku? Jadi, korang semua boleh nilai kan sape yang lame?

3. Warna yang tak sesuai
Okay, kalau pasal warna, fadlin tak kesah sangat. Masing-masing ada warna kesukaan kan? Tapi, yang fadlin sikit menyampah lah kan, susah sangat ke nak tulis entri macam biasa jer? Ini menulis entri tu, tulisan tu siap berwarna siap ada background lagi tu! perghh. memang sakit mata lah kan?

4. Takde Shoutbox or link komen
Haaa, yang ini aku memang sangat pentingkan. Kalau macam aku tengah blogwalking, sekali blog tu tak ada shoutbox, memang aku tak akan follow! Serius cakap. Kalau link komen tu, aku tak kesah sangat. Tapi Shoutbox tu penting! Kalau blog kau tak ada shoutbox, macam mana orang nak komen, nak suruh kau follow balik pandai? Buat yang tak ada Shoutbox lagi, cepat pergi buat! Kalau tak tahu, ikut tuto ini >KLIK<

5. Blog leleh
Haaa? Blog leleh? Apa tu? Okay, blog leleh ni maksud dia, blog yang korang buat open, semua orang boleh baca, tapi post pasal hal peribadi. Macam baru lepas clash ke, baru kawin ke, nak menjiwang-jiwang ke. Yang ini, aku tak kesah sangat, sebab blog aku pun camtuh. Hehehe..

6. Aksesori
Kalau nak letak aksesori pun, berpada-padalah. Tak payahlah nak melampau sangat. Hari tu ada jumpa satu blog yang memang sakit mata dibuatnya. Tak nak bagitahu URL dia cuma bagitahu ciri-ciri je. Okay, blog tu akn, background dia memang dahsyat! Lip lap lip lap! Lepas tu, ada pulak buat objek jatuh-jatuh tu. Kalau benda tu jatuh tak lip lap lip lap tak pe. Ini dengan apa benda objek yang jatuh ntah, padstu benda tu pulak berkelip-kelip. Eeeeee, menyampah! Lagi satu, aku baru tahu yang benda ini annoying. Burung Twitter yang terbang ke hulu ke hilir. Memang comel kan? Aku tak nafikan tu, tapi bila nak baca entri, kadang-kadang dia menyibuk bertenggek kat situ. Aduhh, memang nak kena maki lah kan? Lagi satu, tak payah nak letak perkataan glitter-glitter kat sidebar korang. Itu lagi memberatkan blog dan akan blogger yang lain menyampah dengan blog anda sebab lambat loading.

7. Disabled right click
Ini sebenarnya untuk semua blogger yang bajet diva lah. Macam blog dia tu ramai sangat je orang datang. Jangan perasanlah. Minta maaf kepada yang terasa, tapi benda ini memang perlu aku bagitahu. Blog yang famous pun tak buat disabled right click, kau pulak yang lebih-lebih nak buat. Siap tak bagi orang copy lagi tu!

Okay, sebenarnya artikel dia atas aku dapat daripada blog ini >KLIK<
But, aku ubah sikit ayat dia supaya lagi pedas. HAHA, aku memang suka buat camtu. Jadi, aku harap artikel dapat tolong korang dalam membuat blog yang awesome! Bye!


From: -Muhd Fadlin-

2 comments:

Noraien said...

setuju3 !

cam laa nak copy cgt klu letak disable right ckick tue..pastue mula laa tulis ape2 ntah !haha


nak mintak tolong buang laa word verification nie leh?sory ea :)

Fatin Diana said...

Yeah, paling annoying and rasa taknak buka dah lepas tu. Haha!