Saturday, July 09, 2011

Adab-adab Makan

Assalamualaikum...

Memandangkan hari ini saya cukup rajin, saya buat post yang kedua untuk hari ini.. hehehehe.. hari ini saya akan bercerita mengenai adab-adab makan.. saya petik daripada laman web muslimah.or.id .. jom kita mengetahui adab-adab makan..

a) Kita mesti mula makan dengan mengucapkan Bismillah..
Berdasarkan hadis Rasulullah SAW..
"Apabila salah seorang diantara kalian hendak makan, maka ucapkanlah 'Bismillahhirrahmannirrahim..' Dan jika ia lupa untuk mengucapkan Bismillah di awal makan, maka hendaklah ia mengucapkan ‘Bismillahi Awwalahu wa Aakhirahu (dengan menyebut nama Allah di awal dan diakhirnya).

b) Mesti mengakhiri makan dengan pujian terhadap Allah..
Rasulullah SAW ada bersabda..
“Barangsiapa telah selesai makan hendaknya dia berdoa: “Alhamdulillaahilladzi ath’amani hadza wa razaqqaniihi min ghairi haulin minni walaa quwwatin. Nescaya akan diampuni dosanya yang telah lalu.” 
p/s: kalau anda hendak baca ayatnya.. sila cari di laman web yang saya bagi tadi..

c) Mesti makan dengan menggunakan tiga jari kanan..
Inilah kesalahan biasa yang kita buat.. saya pun ada buat kesalahan ini.. kesalahannya, kita makan bukan pakai 3 jari kanan, tapi 5 jari kanan.. adalah digalakkan kit makan dengan menggunakan 3 jari kanan.. 

d) Mestilah menjillat jari-jarimu sebelum membasuhnya..
Sebagaimana sabda Rasulullah SAW..
“Apabila ada sesuap makanan dari salah seorang diantara kalian terjatuh, maka hendaklah dia membersihkan bagiannya yang kotor, kemudian memakannya dan jangan meninggalkannya untuk syaitan.” 

e) Tidak meniup pada makanan yang masih panas dan tidak memakannya hingga menjadi lebih   dingin, hal ini berlaku pula pada minuman. Apabila hendak bernafas maka lakukanlah di luar gelas, dan ketika minum hendaknya menjadikan tiga kali tegukan.

f) Apabila ada sesuatu dari makanan kita terjatuh, maka hendaknya dibersihkan bahagian yang kotornya kemudian memakannya.


g) Hendaknya menghindarkan diri dari kenyang yang melampaui batas.


h) Memulakan makan dengan makanan yang letaknya terdekat..


i) Hendaknya tidak melakukan sesuatu yang dalam pandangan manusia dianggap menjijikkan.


Okaylah.. saya rasa sampai di sini sahaja.. ada lagi sebenarnye.. tapi korang kena pergi ke laman web yang saya dah bagi tadi.. Sekian, ;)




From: -Muhd Fadlin-

No comments: